W artykule przeczytasz:
Analiza wieku opon: Klucz do bezpiecznej jazdy
Dobrze utrzymane ogumienie ma kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa za kierownicą. Chociaż głębokość bieżnika często jest głównym wskaźnikiem stanu opon, istnieją także inne ważne aspekty, takie jak wiek opony. Nawet opona o dobrym wyglądzie może być nieodpowiednia do jazdy ze względu na jej wiek. Przyjrzyjmy się więc, jak odczytać wiek opony – nie jest to tak trudne, jak się wydaje.
Czy data produkcji opony ma wpływ na jej jakość?
Wiele osób zastanawia się nad tym, zwłaszcza gdy planują zakup używanych opon. Odpowiedź jest jednoznaczna – tak, rok wytworzenia opony ma ogromne znaczenie. Im starsze ogumienie, tym gorsze jego właściwości. Dotyczy to zarówno opon eksploatowanych, jak i tych przechowywanych w magazynie czy warsztacie, które nie miały kontaktu z drogą.
Dlaczego tak się dzieje? Powód jest prosty. Materiały, z których wykonane są opony, pod wpływem warunków atmosferycznych, takich jak wilgoć, ekstremalne temperatury oraz promieniowanie słoneczne, stopniowo tracą swoje właściwości, np. odpowiednią elastyczność. W efekcie, mimo że bieżnik opony może wydawać się wystarczająco głęboki, ogumienie nie będzie w stanie zagwarantować właściwej przyczepności. Warto także wspomnieć, że opony często są przechowywane w sposób nieodpowiedni. Składowanie ich na zewnątrz, jedna na drugiej, może prowadzić do deformacji i zniekształceń, które również wpływają na bezpieczeństwo jazdy.
Czy musimy kupować wyłącznie nowe opony?
Na szczęście nie jest to konieczne. Możemy nabywać zarówno samochody z kompletem opon, które nie wymagają wymiany, jak i używane opony czy nowe, które spędziły już kilka lat na magazynie. Kluczowe jest zwrócenie uwagi na datę produkcji, która wraz z bieżnikiem może dostarczyć informacji na temat przydatności ogumienia do jazdy.
Jakie maksymalne wiek mogą mieć opony nadające się do użytku?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Oprócz roku produkcji i eksploatacji ogumienia, na stan opon wpływają również warunki przechowywania przed sprzedażą lub poza sezonem.
Uważa się, że pełnowartościowe opony to takie, które są nie starsze niż 36 miesięcy od daty produkcji. Niemniej jednak, opony nadające się do jazdy mogą mieć od 5 do 8 lat. Takie ogumienie wciąż jest uważane za bezpieczne, pod warunkiem odpowiedniej eksploatacji oraz przechowywania. Zdecydowanie skracają żywotność opon przechowywanie ich na zewnątrz, gdzie mają kontakt z promieniami słonecznymi – ich żywotność może wówczas skrócić się o 2-3 sezony. Negatywny wpływ na opony mają również smary, oleje i inne substancje chemiczne. Opony nie powinny być układane w sposób, który powoduje stały nacisk na ich powierzchnię, gdyż może to prowadzić do trwałych deformacji.
Jak sprawdzić rok produkcji opony?
Na boku każdej opony widnieje wiele symboli i napisów. To tzw. kod DOT, który zawiera szereg informacji. Pierwsze trzy litery, czyli DOT, informują, że opona spełnia normy amerykańskiego Departamentu Transportu. Kolejny symbol, składający się zarówno z liter, jak i cyfr, zawiera informacje o producencie oraz miejscu produkcji opony. Wprowadzenie go w wyszukiwarce internetowej pozwoli rozszyfrować jego znaczenie, jednak dla przeciętnego użytkownika te informacje nie są szczególnie istotne.
Kluczowe znaczenie mają ostatnie trzy lub cztery cyfry umieszczone na boku opony. To właśnie one stanowią kod wskazujący tydzień i rok produkcji opony. Pierwsza lub pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, w którym opony zostały wyprodukowane. Na przykład, liczba 12 wskazuje, że opony powstały w 12. tygodniu roku, czyli w marcu. Następne dwie cyfry oznaczają rok produkcji – kod 05 to rok 2005, 09 – 2009, a 19 – 2019. Odczytanie roku produkcji opony jest więc proste.
Jak sprawdzić głębokość bieżnika?
Jeśli opona mieści się w granicach bezpiecznego użytkowania, kolejnym krokiem jest dokładne sprawdzenie opon oraz ocena głębokości bieżnika. Wszelkie deformacje, pęknięcia czy wystające druty świadczą o tym, że opona nie nadaje się do użytku. Jeśli takich uszkodzeń nie zauważamy, przyszedł czas na ocenę głębokości bieżnika. Według przepisów prawa w Polsce, bieżnik nie powinien być płytszy niż 1,6 mm. Przyjmuje się jednak, że bezpieczne opony mają bieżnik nie płytszy niż 3-4 mm. Jak to sprawdzić? Przydatne okaże się proste narzędzie do mierzenia głębokości bieżnika, które za niewielką kwotę można nabyć na większości stacji benzynowych.
Co warto wiedzieć przy zakupie auta lub używanych opon?
Gdy decydujemy się na zakup używanych opon, warto pamiętać, że w przypadku samochodów z napędem na cztery koła wszystkie opony powinny być takie same pod względem wymiaru, typu oraz producenta. Jeśli natomiast kupujemy używane auto, a sprzedawca oferuje nam dodatkowy komplet opon (na przykład opony zimowe), warto sprawdzić rok produkcji zarówno zamontowanego kompletu, jak i dodatkowych opon. Mogłoby się bowiem okazać, że mimo wszystko nie będą już one odpowiednie do użycia. W takim przypadku lepiej zrezygnować z nich na rzecz negocjacji ceny.
Podsumowując, używanie opon używanych nie jest złym wyborem – dla wielu osób jest to sposób na oszczędność pieniędzy. Należy jednak pamiętać, że korzystając z takiego ogumienia, warto dokładnie sprawdzić stan opony, głębokość bieżnika oraz rok produkcji. Dzięki temu będziemy pewni, że dana opona jest bezpieczna i zapewni odpowiednią przyczepność na drodze.